Prometheus (2012)

Genre : SF
Land
: USA

Cast :
Michael Fassbender : David
Noomi Rapace : Elizabeth Shaw
Charlize Theron : Meredith Vickers

Regisseur :
Ridley Scott

Korte Inhoud
Deze film vind plaats in 2093 in hetzelfde universum als de "Alien" films. Een team van ontdekkingsreizigers , waaronder ook archeologen, zijn op een missie. Ze arriveren op een planeet die miljoenen lichtjaren verwijderd is van de planeet Aarde. Ze vinden sporen en bewijs van een beschaving . Maar er zijn sommigen die een ander motief hebben om aanwezig te zijn op deze missie. Weland Corporation heeft redenen om te denken dat het ontstaan van de menselijke beschaving hier begon.
Mijn mening

Ik ben zelf een enorme fan van de Alien saga met natuurlijk "Alien" als cult-film die ik nog in de bios heb kunnen meemaken. Persoonlijk heb ik altijd "Aliens" het sterkste,spannendste en meest uitgesproken Alien-deel gevonden, maar zoals ik zeg , dat is persoonlijk. Ik weet niet hoeveel keren ik deze op VHS heb gekeken vroeger, maar ik ken hem bijna van buiten. De 2 volgende delen zijn eigenlijk aan me voorbij gegaan als een vluchtig item. Afgaande op de score op IMDB is dat niet zo absurd. Deel 1 en 2 halen daar 8.5 terwijl de volgende 2 delen tevreden moeten zijn met een 6.4 en een 6.2.
Eerst eens over het prequel geëmmer. Ik ben zelf niet zo een voorstander van dat prequel gedoe. Het is meermaals gebleken dat het niet het niveau van de originele delen haalt, en in mijn ogen gewoon het teren is op het succes van de originele film m.a.w. commercieel de volgers en fans een beetje uitbuiten. Dat is natuurlijk niet allemaal over 1 kam te scheren en er zitten nuances in. Persoonlijk vind ik Star Wars prequels regelrechte schijt, The Hobbit voor LOTR een niet zo slechte poging en Prometheus is in mijn ogen zelfs niet echt een prequel. Goed het heeft raakpunten met Alien maar 't is SF dus het kunnen evengoed andere wezentjes zijn, niet. Als je ziet dat "Mother" uit "Alien" een supercomputer moet voorstellen , maar eigenlijk vergeleken met vandaag een ouderwets ASCII mainframe-pje is, vind ik het toch maar raar dat de IT in Prometheus er wel state of the art uitziet
Dan de hele discussie met alle vragen hoe dit en dat in elkaar zit, waarom dit gebeurd en hoe zijn ze dan daar zo terecht gekomen en hoe zit het met die jockey, en wie was er nu eerst en is dit de oorsprong van de mensheid ... en blablabla... Het is en blijft SF met andere woorden fictie. Fictie heeft als gevolg dat iedereen met andere vragen kan zitten waar een tig aantal andere mensen een eigen persoonlijke interpretatie aan kan geven, wat gevolg heeft dat er weer andere stellingen uit kunnen getrokken worden. Hoe komt het dat ze juist deze plaats exact weten te vinden. Een kans van 1 op 1000000 mogelijkheden, zoals iemand uitte. Wie weet hadden ze op aarde een nano-biologisch hypermodern supercomputercomplex gebouwd, die met bovenmenselijke precisie dit kon uit rekenen. SF he ! Maar als er een film uitkomt dat een beetje te rechtlijnig is en te overduidelijk waar men geen vragen over moet stellen, is het ook weeral niet goed.
Goed , ik heb hem ook eindelijk gezien met vertraging ...maar ja de digitale lijst van films die ik nog moet zien is zo groot dat alles een beetje vertraging oploopt. Ik heb ook niet zo de neiging om deze in 3D te gaan kijken, ook al geeft dit een meerwaarde en ziet het er dan nog meer fantastisch uit. Ik ook ben bril-getooid en vind het dan ook verdoeme een klotezooi om zo'n plastiek prulletje op de rest van mijn veel te korte neus vast te pinnen. Uiteindelijk ben ik meer bezig met dat verdomde brilletje dan met de film.
En dan uiteindelijk de film : schitterend , magistraal en als echte SF met momenten adembenemend qua scenery, sfeer en effecten. Wie weet ziet het wel echt er zo uit in het heelal op een onbekende planeet. Ik ben blij dat Sigourney niet in deze film meespeelde, want ik vind ook dat ze hier niet direct in zou passen, en dan dondert het hele prequel-discussie als een kaartenhuis in elkaar. Voor mij was dit een gewoon goede SF zoals er nog weinige gemaakt worden met wat spannende momenten. Meer moet het niet zijn om van een film te genieten. Dat de personages soms nogal stupide overkomen en soms op een hele rare manier reageren , neem ik erbij.
Voor mij mogen ze dan weer een vervolg hierop maken, zodanig dat ik me weer op een virtuele manier kan voortbewegen in het universum.


Het verdict : 7 / 10
Links : IMDB , Moviemeter
 

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.