The Purge (2013)

 English HereKorte Inhoud
Amerika wordt geteisterd door criminaliteit en overvolle gevangenissen, De overheid heeft een wet gestemd zodanig dat er een jaarlijkse periode is van 12 uur, waarin alle criminele activiteiten , zoals moord, legaal wordt. De politie kan niet worden opgeroepen. Ziekenhuizen bieden geen hulp. Het is een nacht waarin de burgers straffeloos hun gang kunnen gaan. Op deze geweldadige avondworstelt een familie met een dilemma wanneer een vreemdeling komt aankloppen voor hulp.
Genre : Horror/SF
Land
: USA


Cast :
Lena Headey : Mary Sandin
Ethan Hawke : James Sandin
Max Burkholder : Charlie Sandin

Regisseur :
James DeMonaco

Mijn mening

Het concept is briljant, de uitwerking is totaal mislukt. Ik had zoveel meer van deze film verwacht maar tegen alle verwachtingen een magere slappe bedoening.Thriller kan je het nauwelijks noemen daar ik geen moment op mijn nagels lag te bijten van de spanning. Horror kan je het helemaal niet noemen. Iemand een clownsmasker opzetten is niet noodzakelijk een horror film. SF vind ik het nu ook weer niet.
 


Dat het zo voorspelbaar is kan ik alleen maar beamen. Op het moment dat de buurvrouw de koekjes kwam brengen en de jaloezie er vanaf droop, wist ik al genoeg. Daarnaast vind ik het idee niet zo echt realiseerbaar. Elke fatsoenlijke burger zou de kans in beide handen nemen om af te rekenen met zijn irritante buur, vervelende baas of kakelende echtgenote. Ik zou het toch in ieder geval proberen. Een concept zoals in "Escape from New York" zou beter werken. Alle misdadigers geïsoleerd op een eiland.


Uiteindelijk zou er van de gehele wereldbevolking niet veel meer overblijven als iedereen gebruik zou maken van het gesofisticeerde beveiligingssysteem. Wat hield dit systeem dan eigenlijk in , buiten wat outdoor cameras en een paar stalen platen ?


Het totale verhaal hing met haken en ogen aan elkaar en ik stoorde me mateloos aan een aantal feiten.
1. Ik veronderstel dat zo een gesofisticeerde beveiliging toch indringers zou kunnen identificeren bij activatie. Dan was dat vriendje sowieso ontdekt.
2. Ik zou zeker de deactivatiecode voor mezelf houden en een tijdsmechanisme instellen zodanig dat het automatisch na 12 uur zou deactiveren
3. Grote ergernis over de acteerprestaties van het wereldvreemde zoontje en puberende dochter die ineens zowat de helft van de film verdwijnt
4. De nerd van een vader die zich ontpopt tot moordzuchtige vent



Enige pluspunt was de verschijning van Rhys Wakefield. Overtuigend als een normale doch schizofrene universiteitsstudent die zich samen met andere schoolvrienden eenmaal per jaar amuseren tijdens the Purge.

Het had inderdaad beter gekund ....



Het verdict : 4 / 10
Links : IMDB , Moviemeter 

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.