Trance (2013)

 English HereKorte Inhoud
Een veilingmeester in kunst bundelt samen met een bende en een hypnotherapeut de krachten , om een ​​verloren schilderij terug te krijgen. Langzaam beginnen de grenzen tussen verlangen, werkelijkheid en hypnotische suggestie te vervagen.

Genre : Misdaad/Drama
Land
: UK


Cast :
James McAvoy : Simon
Rosario Dawson : Elizabeth
Vincent Cassel : Franck

Regisseur :
Danny Boyle

Mijn mening

Een sterk begin, een middenstuk waar je dan eventjes van onderuit zakt en een finale waarbij je heen en weer gesmeten wordt door een opeenstapeling van wendingen, is zowat de beknopte samenvatting die ik hier van kan maken. De visuele manier van overbrengen en de sfeervolle soundtrack maken het geen echte hoogvlieger uiteindelijk.


De verschillende plotwendingen kunnen op twee dingen duiden : een kunstgreep om de zwakke storyline te verbergen ofwel is de regisseur zelf het noorden kwijt. Afgaande op het artikel uit nu.nl gok op het tweede. Dat het een kunstzinnige film is , staat buiten kijf : de gestileerde cameramoves en de soms spetterend neonachtige kleuren tonen dit direct. Het gaat dan uiteindelijk ook over een kunstwereld en het kunstmatig manipuleren van iemands bewustzijn door hypnose.


James McAvoy en Rosario Dawson leveren beide een sterke prestatie. Spijtig genoeg zal Dawson dan weer op het netvlies gebrand staan met haar haarloze spaarpot-gleuf . Is voor mij dan wel weer niet een reden om de film te herbekijken. Simpelweg "Rosario Dawson nude" googlen en je krijgt een perfect screenshot van dit fragment. Verrassend genoeg waren de actie scènes redelijk right-in-the-face en realistisch agressief. Dit had ik niet verwacht in deze film.


Al bij al vond ik het een matige film. En ik hou er zeker niet zo van als uiteindelijk een film op verschillende manieren kan bekeken en geïnterpreteerd worden. Voor mij is dat zoals een modern kunstwerk : uiteindelijk zie je er in wat je denkt er in te zien, of wat iemand , mits een obscure omschrijving met veel dure en intellectuele verwoordingen (m.a.w. irritant geneuzel voor mij) , je probeert voor te schilderen wat het zou kunnen zijn.

Een kunstwerk zonder ziel.


Het verdict : 3 / 10
Links : IMDB , Moviemeter 

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.