Bedevilled (2010)

 English Here
Korte Inhoud
Hae-won is een mooie vrouw die voor een bank in Seoul werkt. Ze leidt een actief leven, maar als ze getuige is geweest van een moordaanslag en alles op haar werk niet meer lekker loopt, moet ze een rustpauze inlassen. Ze vertrekt naar 'Moodo', een klein onontwikkeld eiland, waar ze ooit haar grootouders bezocht. En waar ze vriendin werd met Bok-nam, die haar nog steeds schrijft, ondanks dat Hae-won al jarenlang nooit meer terug schrijft. Eenmaal op het eiland bemerkt Hae-won tot haar afschuw dat iedereen daar Bok-nam als een slaafje behandeld. Bok-nam heeft al meerdere keren het eiland proberen te ontsnappen, maar dit mislukte telkens. Ze smeekt Hae-won om haar te helpen, maar deze is bang om in een ingewikkelde situatie verzeild te raken. Als Bok-nam zich realiseert dat haar eigen dochter haar in haar voetstappen zal gaan volgen, neemt ze met haar een laatste vluchtpoging.
Genre
: Horror/Misdaad
Land
: Korea


Cast :
Ji Sung-won : Hae-won
Seo Yeong-hee : Kim Bok-nam
Jeong-hak Park : Man-jong

Regisseur :
Chul-soo Jang

Mijn mening

Koreaans schizo prent
Originele titel :Kim Bok-nam salinsageonui jeonmal

Mijn eindconclusie was dat ik praktisch 90% van de film onderaan naar het scherm heb liggen staren. Mijn gebrek aan kennis van het Koreaans maakt dat ik heel die tijd de ondertiteling lig te bekijken wat ik praktisch nooit doe bij films.
De film zelf vond ik nu ook weer niet zo spectaculair. Emotioneel zit er veel in het verhaal. Een psychologisch en fysisch misbruikte vrouw op een eiland met een achterlijke waarschijnlijk door inteelt geteisterde familie. Een stadsmeisje die met verplichte vakantie gaat en het eiland nog eens bezoekt. Haar grootouders hebben daar geleefd en zij heeft toen het meisje Bok-nam daar leren kennen. Ze merkt wel dat Bok-nam een speelbal is in handen van de mannen en een willige slaaf voor de oudere vrouwen. Op de hulpkreet om haar te helpen, reageert ze echter bijster onverschillig. De situatie kantelt op het moment dat Bok-nam's dochtertje omkomt tijdens een woedebui van haar man. Dit is de aanloop voor een killing spree waarbij niemand gespaard wordt.


Visueel ziet het er wel prachtig uit. De omgeving en atmosfeer op het eiland. De 2 vrouwen zelf zetten een prachtrol neer. Sterke karakterrollen die de kijker emotioneel raken. De rest van de cast balanceren tussen "niet bijster slecht" naar "vreselijk slecht". Vooral de mannen spelen soms wel een echt abominabel slechte rol. De moordpartij is redelijk soft en gedateerd in beeld gebracht. Beelden die me deden denken aan "The last house on the left" uit 1977. Niet qua inhoud maar wel qua het visuele aspect.


Horror zou ik het niet noemen. Eerder een psychologische thriller waarbij het einde wel totaal erover gaat en redelijk onzinnig is. Al bij al, niet een film waar ik direct van omvergeblazen werd of die een diepe indruk nagelaten heeft.


Het verdict 3 /10
Links : IMDB , Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.