The Lone Ranger (2013)

 English Here
Korte Inhoud
In het jaar 1930 vertelt een bejaarde Tonto aan een knaapje het verhaal van John Reid, The Lone Ranger, een advocaat die de befaamde Butch Cavendish achtervolgt. Hij wordt overvallen door deze laatste en voor dood achtergelaten. Hij wordt gered door Tonto die hem dan voorstelt om hem te helpen Cavendish voor de rechtbank te krijgen. Samen met zijn Indiaanse compagnon bestrijdt hij hebzucht en corruptie. Beide onwaarschijnlijke helden zullen ook met elkaar moeten leren samenwerken.
Genre
: Western/Actie
Land
: USA


Cast :
Johnny Depp : Tonto
Armie Hammer : The Lone Ranger
William Fichtner : Butch Cavendish

Regisseur :
Gore Verbinski

Mijn mening

"Never take off the mask"

Het lijkt wel eeuwen geleden dat ik nog eens een western heb gezien. Dan wordt ik onmiddellijk geteleporteerd naar de tijd dat ik nog piep was. Toen was er bijna wekelijks wel ergens een western uit de oude doos op TV. Meestal op de Duitse zenders met Roy Rogers na een tekenfilm van Schweinchen Dick of zo'n slapstickfilm met Buster Keaton op vrijdagmiddag en in het weekend was het wel altijd ergens in de avond prijs op ARD,ZDF of WDR. Mijn pa vond dat er maar één soort genre film was die de moeite waren om te kijken ... inderdaad Westerns. Dat die kerels toen in de tijd met echte proppenschieters rondliepen en waarschijnlijk nog geen olifant zouden raken op 2 meter afstand, werd hardnekkig stil gehouden. Ik had me toen voorgenomen dat ik nooit nog een Western zou kijken ... of ze moesten me vreselijk dwangmatig ernaar laten kijken. Ik klasseer dit onmiddellijk onder het begrip "Traumatische ervaringen".


Maar toch heb deze gekeken. Ook een beetje uit nostalgie. Vroeger kreeg ik ook wel eens een stripverhaal van "The Lone Ranger". En natuurlijk was de vertolking van Tonto door Johnny Depp ook wel een reden om deze film een kans te geven.


Dat het een Disney film was, was van meet af aan te merken. Onwaarschijnlijke situaties, zonder kleerscheuren uit een voortdenderende crashende trein geraken en een Silver die kunststukjes uitvoert alsof het Rintintin is. Dat Depp altijd excentrieke rollen uitkiest is geweten. En uiteindelijk vertolkt hij deze altijd volgens hetzelfde stramien. Altijd lijkt hij altijd onder invloed te zijn van één of ander verdovend middel. In dit geval zal het ook wel weer "vuurwater" te zijn. Het was dus als het ware een Indiaanse Jack Sparrow somtijds. Dat hij garant staat voor droge humoristische one-liners, is te verwachten. En er komen er toch wel een paar voor die bij mij toch wel een schaterlachje veroorzaakte.


Grootste minpunt voor mij was dat het wel een enorme lange film is om bitter weinig te vertellen. Tevens waren sommige acties wel over-the-top. Maar ik moet toegeven, ik heb me niet verveeld. En sommige actie scenes waren wel uiterst secuur en doordacht in elkaar gestoken. Uiteindelijk is het geen straight-on brave Disney film geworden , gezien de talrijk gevallen slachtoffers en sommige tot de verbeelding sprekende expliciete scenes zoals het zogezegd opeten van Dan's hart door de wel echt eng en boosaardig uitziende Butch Cavendish. Het afslachten van Comanches d.m.v. de Gatling Guns was ook niet bepaald geschikt voor jeugdige kijkers.


Conclusie : ontspannend actie/avontuur stripheld-verhaaltje met veel actie maar weinig inhoud. En ik snap nog altijd niet wat er aan de hand was met die konijnen ... ernstige vorm van myxomatose veronderstel ik.


Het verdict 7/10
Links : IMDB , Moviemeter

 The Lone Ranger (2013) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.