The Day the Earth Stood Still (2008)

 English Here
Korte Inhoud
Dr. Helen Benson wordt afgevoerd naar een militaire basis samen met nog andere wetenschappers om daar de mededeling te horen dat er een buitenaards ruimteschip onderweg is om te landen in New York. Aan boord is een buitenaards wezen en een reusachtige robot. Het buitenaards wezen blijkt Klaatu te heten en beweert dat hij gekomen is om de aarde te redden. Als Dr. Benson uiteindelijk doorheeft wat Klaatu's echte bedoeling is om de Aarde te redden, probeert ze hem te overtuigen om dit te voorkomen.
Genre
: SF/Drama

Land : USA

Cast :
Keanu Reeves : Klaatu
Jennifer Connelly : Helen Benson
Kathy Bates : Regina Jackson

Regisseur :
Scott Derrickson

Mijn mening


"Your professor is right. At the precipice we change."

Zit je met je familie in het midden van de Ardennen in the-middle-of-nowhere in een primitief uitziende blokhut met alleen een kruiswoordraadsel en een Galaxy tablet die niet meer werkt omdat je limiet bereikt is van 150MB. Ik ben dan wel zo snugger geweest om mijn Medi8ter mee te nemen en deze op het flat-screentje wat ze voorzien hebben aan te sluiten. Als de kids tenslotte hun overdosis aan tekenfilms hebben gekregen, en rustig liggen te knorren in hun bedje, kan ik eens snuisteren op de Medi8ter wat er nog te kijken valt. Weliswaar (relatief) oudere films die ik nog niet gezien heb. En dan kom je deze "The day the earth stood still" tegen en kom je tot de vaststelling dat de tijd beter eventjes had blijven stilstaan zodat het tenminste geen verspilling van kostbare tijd was.


Spijtig genoeg heb ik de originele film van 1951 niet gezien en kan ik deze remake daarmee niet vergelijken. Langs de andere kant sta ik nu ook niet te springen om zo'n film uit de oude doos, waar waarschijnlijk de speciale effecten onbestaande zijn, te gaan kijken. Mijn logische redenering is echter dat als deze remake qua inhoud identiek is aan het origineel, en deze remake in mijn ogen faalt, dan zal ik zeker niet de moeite doen om de originele te kijken, daar deze via logische deductie ook in mijn ogen dan zal falen. Wat schort er dan aan ?


De morele boodschap die deze film wil prediken is ons welbekend en ik hou er niet van om dan naar een film te kijken die de pretentie heeft om deze boodschap er in te rammen met een belerend vingertje. Ik geef grif toe dat als we onze mentaliteit t.o.v. onze planeet niet veranderen, dit kwalijke gevolgen zal hebben. Dus als we niet snel ons ecologisch plan aanpassen, de milieuverontreiniging aanpakken, andere energiebronnen aanboren, vredelievender worden en verdraagzamer, dan zou de planeet Aarde wel eens een naargeestige plek kunnen worden om op te leven. Het idee dat er dan hoger ontwikkelde beschavingen dit in het oog houden en op een bepaald moment de knoop doorhakken om de Aarde te zuiveren van het infecterend ongedierte dat het bevolkt, wij dus de aardbewoners, vind ik op zich een aardig idee. Maar dat dit buitenaards superieur ras uiteindelijk zo oliedom is, vond ik een vreselijk lachwekkend en dom gegeven. De diepgaande en intellectuele studie (veronderstel ik toch) wordt helemaal overboord gegooid nadat een aantrekkelijke wetenschapster ligt te snotteren, samen met haar stiefzoontje, bij het graf van haar man. Dus allemaal onthouden ! Moet het ooit komen tot een buitenaardse invasie dan gaan we gewoon allemaal lekker emotioneel worden en onze medelevende kant laten zien. Succes gegarandeerd !


De VS steekt miljarden dollars in het onderzoek en materiaal om leven buiten onze planeet op te sporen en contact mee te zoeken. Als er dan eens een schijnbaar buitenaards leven verschijnt aan de horizon , niet in een vliegende schotel weliswaar maar in een lichtgevend reusachtige bol, schiet het militair apparaat onmiddellijk in gang, want men heeft duidelijke signalen ontvangen van vijandig gedrag. De eerste buitenaardse die dan voet/poot/tentakel of metafysisch steunmateriaal op aarde zet, wordt zonder pardon neergeschoten voordat hij een begroeting heeft mogen uitspreken. Op dat moment had ik al veel zin om deze miskleun al af te zetten en mezelf uit mijn lijden te redden. Het werd evenwel nog erger. De buitenaardse Klaatu (Keanu Reeves), wordt in een veldhospitaal ondergebracht en begint daar een vettige substantie af te stoten, waarna er een menselijke gedaante zich in een foetus houding draait. De snuggere vraag aan Dr Helen Benson die hierop volgde was “Kan u dit verklaren?". Hilariteit bij mij alom. Natuurlijk heeft ze geen verklaring hiervoor sinds dit de eerste buitenaardse confrontatie ”s. Oliedom ! Wat volgt is een demonstratie van de Amerikaanse arrogantie. Klaatu wordt meegenomen voor verhoor ... Wat een gastvrij land zijn we toch ! Kathy Bates komt aandraven als de Vrouwelijke God de Vader en wil niks horen over de vermeende vernietiging van de aarde en de mogelijkheid dat Dr. Benson een gevoel heeft dat ze Klaatu kan overtuigen om de in gang gezette procedure een halt toe te roepen. Hierna wordt alles in versneld tempo afgelopen. Dr. Benson en Klaatu ontvluchten samen met het stiefzoontje Jacob. Deze laatste is zo ongelofelijk irritant en tegendraads. Het was pas achteraf dat ik vernam dat het Will Smiths zoontje was. De achtergelaten robot wordt nog door de Amerikanen meegenomen om te vernietigen, wat natuurlijk niet zo bijster goed lukt. Wat overblijft is een zwerm insecten die allesvernietigend zijn op hun vlucht en alles voor de voet wegvreten. Het emotioneel hoogtepunt bij het graf van Jacob's vader, zorgt dan voor het keerpunt.
 

Zijn er positieve punten ? Ja natuurlijk. Het moment met de GSM die Dr. Benson gebruikt en opgemerkt werd door een militair vond ik ijzersterk. John Cleese optrommelen om een intellectueel te spelen vond ik schitterend. Jennifer Connelly is een mooie verschijning. En Keanu Reeves speelt zijn uitdrukkingsloze zelve in deze film. Persoonlijk vind ik hem eigenlijk niet veel voorstellen als acteur, maar een rol als wereldvreemd, emotieloos, buitenaards wezen, is hem op het lijf geschreven. De SE’s zijn niet overdreven slecht en de voortrijdende vrachtwagen die door de horde insecten wordt weggevreten, is aardig in beeld gebracht. Ik vraag me alleen af uit wat voor materiaal de brug bestond waar ze op het einde onder stonden, sinds eventjes ervoor een compleet stadion werd weggevreten.

Hadden de buitenaardse beschavingen wat meer tijd gestoken in de studie over de bewoners van de Aarde, dan waren ze misschien tot de conclusie gekomen dat ze gewoonweg konden afwachten tot we onszelf vernietigen


Het verdict 4 /10

Links : IMDB , Moviemeter


The Day the Earth Stood Still (2008) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.