All Is Lost (2013)


Korte Inhoud  English Here
Het gevecht van een man tegen de natuur. De man raakt verdwaald op volle zee en worstelt alleen tegen de elementen van moeder natuur voor slechts één belangrijke zaak: Hij zal dit hoe dan ook overleven! De omstandigheden zijn hem echter niet goed gezind en hij zal alles op alles moeten zetten om in leven te blijven.

Genre : Drama
Land :USA

Cast :

Robert Redford : Our man

Regisseur :

J.C. Chandor


Mijn mening

Normaal gezien begin ik een review met een quote uit de desbetreffende film. Dat is een beetje moeilijk in het geval van "All is lost" door het gebrek aan conversaties. Het enige dat eventueel in aanmerking zou komen is een gefrustreerde uitroep van het welbekende F-woord. Voor de rest is het alleen klotsend water, krakend hout, kletsende touwen en veel regen en neerstortend water wat je gedurende de hele film hoort. Ik kan zijn frustratie wel begrijpen, want hoe is het in godsnaam mogelijk om in die onmetelijk oceaan met je plezierbootje recht op een container te knallen terwijl je een middagdutje doet ?


Je kan deze film dan ook moeilijk zenuwslopend spannend noemen. Ik durf zelfs te zeggen dat het doodsaai werd na een bepaalde tijd. Het enigste besluit dat ik genomen heb na het bekijken van deze film is dat ik nooit van zijn leven voet zet aan boord van zo'n eenmaster om dan het ruime sop te kiezen en rond te dobberen met alleen maar water rondom je zo ver je kan kijken. En in het slechtste geval niet alleen rondom je, maar ook nog van bovenaf op je neerdondert.


Robert Redford, het icoon van het witte doek, moest de hele film dragen. Hij was tenslotte de enigste levende figuur in deze doornatte film. Buiten een ongeïdentificeerde hand op het laatste moment. Geen flauw benul trouwens wat RR's naam was. Er is trouwens een totaal gebrek aan achtergrondinformatie over zijn personage. Behalve dat we weten waar hij precies ligt te drijven. Aan zijn acteerprestatie zal het niet liggen want dit was somtijds verbluffend. Het enigste wat me echt verwonderde was de stoïcijnse kalmte die hij uitstraalde de hele tijd. Een klote container slaat een lek, geen elektriciteit of radio, een storm die opdaagt, de hele boot die ondersteboven draait, een knal tegen een ijzeren paal, de boot zinkt, de reddingsboei die weeral in een storm terechtkomt, ook ondersteboven flikkert en dan ook nog eens in de fik vliegt ... maar zie je een spier vertrekken op zijn gezicht ? Nope ! De kalmte zelf en een toonbeeld van uiterste zelfbeheersing. Dit vond ik toch een beetje overdreven want ik zou in die omstandigheden toch een reservedoos pampers nodig hebben !



De verklaring zou kunnen zijn dat hij wel een ervaren zeiler is. Maar toch moet deze ervaren zeeman het handboekje erbij nemen om zijn positie te kunnen bepalen aan de hand van de sterren. En blijkbaar heeft hij nog niet veel keren een sextant ter hand genomen. Er waren momenten dat het zo voorspelbaar was. Ik zei op een bepaald moment dat het me niet zou verwonderen als "Jaws" ineens zou opdagen. Naderhand zwierven ze rond zijn rubberbootje. En dat zijn boot ieder moment zou kunnen zinken, kon hem niet weerhouden om een tweede keer aan boord te kruipen.


Het was geen rotslechte film, maar erg onderhoudend was het ook niet. En zeilen lijkt me zo te zien dan toch maar een saaie bedoening. Het einde was weer enorm melig en volgens de welbekende Holywood richtlijnen. Voor mij zou het einde enorm in kracht gewonnen hebben, indien op dat ultieme moment dat RR de reddende hand wilt vastgrijpen, hij meegesleurd zou worden door een enorme witte haai. Maar dat is dan ook weer overdreven en zou het toppunt van ironie zijn 


Het verdict 3 /10
Links : IMDB , Moviemeter

  All Is Lost (2013) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.