The Theory of Everything (2014)






 English HereKorte Inhoud
De film vertelt het verhaal over de beroemde natuurkundige Stephen Hawking. Het verhaal centreert zich om Hawkings vroege jaren op de Universiteit van Cambridge waar hij verliefd wordt op de arts-studente Jane, waar hij later mee trouwt. Net na het huwelijk wordt bij Hawking ALS, een ongeneeslijke spierziekte, gediagnosticeerd.

Genre : Biografie/Drama/Romantiek

Land : UK
  
Cast
:
Eddie Redmayne : Stephen Hawking
Felicity Jones : Jane Hawking
David Thewlis : Dennis Sciama

Regisseur
: James Marsh



Mijn mening

Jane : What are you ?
Stephen : I’m a cosmologist
Jane : What’s that ?
Stephen : It’s a kind of religion for intelligent atheists.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze film al een aantal weken geleden heb gezien. Waarschijnlijk was het feit dat Eddie Redmayne een Oscarnominatie in de wacht had gesleept, dat me aanzette om eens te zien of hij een waardig mededinger was voor dit begeerde gouden beeldje. En je kan ook niet anders zeggen dat hij de overwinning volkomen verdiende met deze prachtprestatie. Tevens hou ik wel eens van een biografische film nu en dan. Het enige nadeel wat ik telkens een beetje ontgoocheld ben over de materie die behandeld wordt in zo’n biopic en dat men de nadruk legt op juist datgene waar ik nu eens niet naar uitkeek. In "jOBS" mistte ik de filosofie die deze visionair over het fenomeen Apple had en het ontstaan van de toegepaste interface (op dit moment voor iedereen doodnormaal). Ook de clash tussen Jobs en Gates werd als een fait divers aangehaald, terwijl dit mij nu wel interesseerde. Ook hier in “The Theory of Everything” werd de nadruk op andere facetten uit Hawking’s leven gelegd. Wat wel voor deze beide films geldt, is het feit dat de hoofdrolspelers fysiek verschrikkelijk veel lijken op de desbetreffende personages. Het is griezelig om te zien hoe ze beiden erin slagen om niet alleen het emotionele te vatten, maar tevens de kenmerken en lichamelijke trekjes van de beroemde personen te evenaren. “The Imitation Game” is vanzelfsprekend ook een biopic die echter naar mijn gevoel meer een avontuurlijk tintje kreeg in plaats van dat het een puur biografische schets werd.


Je kan alleen maar toegeven dat het een prachtprestatie is van Eddie Redmayne is. Zowel de passages uit de studententijd, waar hij nog gezond en levenslustig op een nonchalante manier zijn studiejaren afwerkt, als de uitbeelding van een door een spierziekte geteisterde genie zijn briljant en treffend te noemen. Een niet vervelende aaneenschakeling van evenementen die ook wonderbaarlijk in beeld zijn gebracht met gebruik van een afwisseling van intense kleuren op bepaalde momenten. De universiteitsprofessor die verbaasd naar de oplossingen kijkt die op de achterkant van een uurregelingsschema staan gekribbeld (10 schier onmogelijk uit te werken wiskundige opdrachten veronderstel ik, waarvan Stephen er MAAR 9 heeft kunnen oplossen). Het familiediner waar Jane voor is uitgenodigd en de intellectuele toon die er wordt aangehouden. De tegenstellingen tussen Jane en Stephen als het over het geloof gaat. Hawking die iedereen uitsluit nadat hij het vreselijke verdict heeft gehoord en de vastberadenheid van Jane. Allemaal fragmenten die bijgebleven zijn en die zorgden voor een boeiende film.
 

Wat echter de briljante geest van Hawking in dat verlamde lichaam aan theorieën heeft voortgebracht, wordt niet zo expliciet uit de doeken gedaan. Er wordt hier en daar over zwarte gaten, oerknallen en tijd gesproken, maar uiteindelijk vroeg ik me af wat nu eigenlijk de ultieme bijdrage was die Stephen Hawking de mens heeft aangeboden. Bij Jobs kan je het bewijs zien in elke elektronicazaak. En van Turing weten we dat hij de Enigma Code heeft gebroken. Maar welk abstract bewijsmateriaal Hawking heeft geleverd, was mij niet duidelijk. Van het ene op het andere moment is hij een beroemdheid en een veel gevraagd gastspreker. Dat het leven van een vrouw met een volledig verlamd persoon niet romantisch getint kan zijn en dat deze persoon eigenlijk verantwoordelijk is voor de gang van praktische zaken in een huwelijk, is natuurlijk overduidelijk. En dat is dan ook het centrale thema van deze biopic : het langzaam uiteenvallen van een liefdevolle relatie door een dodelijke ziekte, het besef van beperkingen en het gevaar om hierna troost te zoeken in iemand anders zijn armen. Je kan dus stellen dat dit eerder een biopic is over de vrouw van Hawking, in plaats van over Hawking zelf. Een zicht op het leven van wiskundige bolleboos, die het raadsel over de oorsprong van het universum door gebruik te maken van zijn fenomenaal intellectueel brein zou kunnen verklaren, wordt op die manier omgevormd naar een doorsnee stuiversromannetje over een ongelukkige vrouw die door haar ooit liefdevolle man in de steek gelaten wordt. En daar zat ik nu niet op te wachten.


Ondanks de romantische insteek, keek ik bewonderend naar deze film. De situatie waarmee hij geconfronteerd wordt tijdens zijn levensjaren (die uiteindelijk toch meer dan 2 jaren bestreken) zorgen ervoor dat er andere kwaliteiten naar boven kwamen nl. humor en vastberadenheid. Ook deze twee eigenschappen worden subtiel in deze film verwerkt. Zelfs de beslissing omtrent zijn huwelijkstoestand die Hawking nam op latere leeftijd, verraste me (eigenlijk was er me niet veel bekend over het leven van Hawking), waarmee hij nogmaals bewijst dat hij zichzelf ziet als een normaal functionerende man. “The Theory of Everything” is een schitterende film die ontroert en eigenlijk als voorbeeld zou moeten dienen om aan te tonen wat men kan bereiken met de juiste instelling en een portie wilskracht.


Het Verdict 7/10

The Theory of Everything (2014) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.