Last Knights (2015)

 English HereKorte Inhoud
Als een krijgsmeester gedwongen wordt een verschrikkelijke daad te verrichten vanwege de manipulatie van een corrupte raadsheer van de keizer, raakt hij aan lager wal. Hij wordt een schim van zichzelf. Zijn trouwe krijgers besluiten vervolgens om wraak te nemen op de verantwoordelijke. Maar zijn ze zonder hun leider hiertoe in staat?

Genre
: Actie/Avontuur

Land : Czechische Republiek/Zuid Korea

Cast
:

Clive Owen : Raiden
Morgan Freeman : Bartok
Aksel Hennie : Gezza Mott

Regisseur
: Kazuaki Kiriya



Mijn mening

"This man, Gezza Mott, is a cancer, growing.
And the only proper thing to do is to cut it out.
You all know what I speak of."


Het is al een tijdje geleden dat ik dit middeleeuws episch actie/drama heb gezien. Het enige dat ik me kan herinneren, is dat het qua onderwerp veel op “47 Ronin” leek, behalve dat het hier niet over samoerai ging. Ik vroeg me alleen af waar dit verhaal zich eigenlijk afspeelde, want het leek wel alsof je je in het land van de Rijzende zon bevond (zou de regisseur er iets mee te maken hebben?). Alles draait rond loyaliteit, trouw en weerwraak. Ondanks de klinkende namen is het eindresultaat toch maar een slappe bedoening met een enorm traag tempo. Op het moment dat de actie ingezet werd en de apotheose zich aankondigde, was ik al mentaal ingedommeld. Ondanks dat ik een enorme fantasy-fan ben (alhoewel er een heleboel elementen voor een echte fantasy ontbraken) vond ik het toch maar een doodgewoon en slaapverwekkend middeleeuws ridderverhaal met een ontknoping die je al van ver zag aankomen en waar je dan ook alleen maar gelaten zit op te wachten.


Het hele verhaal draait rond Raiden (Clive Owen) die op jonge leeftijd onder de hoede werd genomen door Bartok (Morgan Freeman) en zich kan opwerken tot “Commander of the Seventh Rank”. Een aangrenzend koninkrijk wordt geregeerd door Gezza Mott (Aksel Hennie) die door intimidatie zijn macht tracht uit te breiden. Bartok weigert om te buigen voor deze corrupte heerser (die het vertrouwen heeft van de alom heersende Emperor (Peyman Moaadi), en na een schermutseling moet Bartok voor de rechtbank verschijnen wegens het bedreigen van een keizerlijke minister. Als hij door zijn opruiende en rebelse woorden veroordeeld wordt tot de doodstraf, zijn de daaropvolgende gevolgen nog desastreuzer. Zijn koninkrijk wordt ingelijfd, goederen in beslag genomen, zijn vesting wordt met de grond gelijk gemaakt en de inwoners van zijn koninkrijk worden verbannen. Zo ook Raiden en de leden van de “Seventh Rank”. De trouwe leden van Bartok starten een doorsnee leven als herbergier of arbeider in de haven, terwijl Raiden terug hervalt en als van oudsher teruggrijpt naar de fles. Of is dit een vernuftig afleidingsmanoeuvre dat dienst doet als rookgordijn voor een ultiem wraakplan ?


Goh, ik zal niet verder uitwijden zodanig dat het voor sommigen toch nog een spannende en verrassende wending kan zijn. “Last Knights” is dus niets meer dan een typische sandalenfilm met veel wapengekletter, stoere taal en rollende spierballen. Een middeleeuws spektakel vol trouw, een eeuwenoude erecode en verraad. Geef me dan maar “First Knight” met Richard Gere. Als ik aan deze film terugdenk, zie ik zo voor mijn ogen die scene met Gere die doorheen het hindernissenparcours laveert. Als ik aan “Last Knights” denk, heb ik alleen zin om mijn ogen te sluiten. Geen gedenkwaardige of indrukwekkende scene is in deze hele film vervat. Er zijn alleen enkele superbe vertolkingen. Maar dat kan de film uiteindelijk niet echt redden.



Morgan Freeman toont datgene wat je ook van hem verwacht. Ondanks zijn vroege verdwijning weet hij toch weer een enorme indruk na te laten als de rechtvaardige en principiële Bartok. De redevoering tijdens de rechtszaak was indrukwekkend en paste perfect bij zijn persoonlijkheid. Clive Owen (die bij nader inzien wel iets weg heeft van Dominic Purcell) is zo’n kleurloos acteur die je her en der in ziet verschijnen maar wiens naam je achteraf niet meer echt kunt herinneren. Hij heeft het ruige uiterlijk om als ridder te figureren (ook in “King Arthur”) maar weet hier niet zo’n indrukwekkende rol te spelen als in “Blood Ties”. Hij speelt wel op een uitermate overtuigende en realistische manier hoe hij langzaamaan terug hervalt in zijn alcoholverslaving. Aksel Hennie vond ik schitterend als de sluwe en aartsgevaarlijke Gezza Mott. Hij deed me meerdere malen denken aan Wormtongue uit “The Lord of the Rings”. Het enige voor mij bekende gezicht was nog dat van Cliff Curtis. Een acteur wiens gezicht je in meerdere films wel eens ziet opduiken (Virus, The Insider, Collateral Damage, Training Day, A thousand words…)


Neem een willekeurige fantasy-film en verwijder daaruit alle entertainende en plezante elementen zoals tovenaars,draken, mythologische wezens en mystieke omstandigheden, en je krijgt als resultaat “Last Knights”. Het lijkt wel een eeuwenoud verhaal, dat precies eeuwen nodig heeft om verteld te worden. Owen ontgoocheld niet, maar kan er niet voor zorgen dat deze middelmatige film niet meer werd dan een onderdeel van een “twee-huren-ééntje-gratis” promotie (waarbij “Last Knights” het gratis gedeelte is).



Het Verdict 3/10 
Links : IMDB
, Moviemeter
 
Last Knights (2015) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.