Suite Francaise (2014)

 English HereKorte Inhoud
Lucille Angelier ziet bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog haar man vertrekken naar het front. Eigenlijk heeft ze nooit van hem gehouden. Zij blijft achter met haar schoonmoeder en brengt haar tijd door met piano spelen. Maar wanneer ze verplicht worden een Duitse officier te huisvesten, een man genaamd Bruno von Falk, die in zijn vroegere burgerleven componist blijkt geweest te zijn, voelt ze zich al vlug tot de man aangetrokken.

Genre
:Romantiek/Oorlog
Land : UK/Frankrijk/Belgie

Cast :
Michelle Williams  : Lucile Angellier
Kristin Scott Thomas : Madame Angellier
Matthias Schoenaerts : Bruno von Falk

Regisseur : Saul Dibb



My opinion   

"This German is our enemy. Do you understand?
Yes. Madame."


Zo af en toe krijgt mijn lieftallige, bevallige vrouw (Yep, ze leest geregeld mijn recensies) het privilege om een film uit te kiezen. Meestal gaat dit gepaard met een zinderend verwijt dat ik altijd mijn zin krijg. Dat ik altijd rekening houd met haar en meestal films kies die door de beugel kunnen, vergeet ze wel eens. Het gore en engere materiaal kijk ik meestal midden in de nacht op mijn eentje zodanig dat ik gespaard blijf van een in panische angst wakkerschrikkende bedgenote die daarbij haar scherpe nagels in mijn schouders plant. Vandaar dat ik me schrap zette voor een romantisch oorlogsdrama en me verwachte aan een verlept station romannetje. Uiteindelijk viel dit allemaal best mee, bleef het romantisch gerommel beperkt en werd er meer aandacht besteedt aan de onderlinge relaties tussen de rijkere en armere bevolking in het dorpje Bussy en de lotgevallen van een voortvluchtige, kreupele boer.

 
Trouwens, ik moet eerlijk toegeven dat ik een zwak heb voor WWII films. Ik geef grif toe dat het zwarte bladzijden zijn in de Europese geschiedenis, maar de ontwikkelingen in die jaren waren tot nu toe een vruchtbare voedingsbodem voor een hele reeks excellente oorlogsfilms. Dat Matthias Schoenaerts hier ook nog eens een hoofdrol wegkaapte, was voor mij nog een bijkomende reden om deze film een kans te geven. Laten we zeggen dat chauvinisme de kop opstak en dat ik als Belg zijnde toch trots ben om te zien hoe deze landgenoot zich opgewerkt heeft in het clubje van de betere internationale acteurs (Sorry Muscles from Brussels, maar je haalde het net niet).

 
Verrassend genoeg bleek ik achteraf geen last te hebben van pijnlijke kaken daar het geeuwen volledig uitbleef. Er is wel de verboden liefde tussen de tegenpolen Lucille (Michelle Williams), de schoondochter van de strikte en koele landeigenares Madame Angellier (schitterende vertolking door Kristin Scott thomas), enerzijds en officier Bruno von Falk (Schoennaerts), een Duitse officier die een onderkomen toegewezen krijgt bij deze laatste twee dames, anderzijds. Uiteindelijk blijft deze verboden liefde een beetje op de achtergrond sluimeren en wordt niet uitgesproken in beeld gebracht, maar komt hun gelijkgestemde liefde voor muziek veel meer op de voorgrond. Het waren echter de bijkomende verhaallijnen die het interessanter maakte. De andere arrogante Duitse officier die zichzelf als Ãœbermensch ziet en de lokale bevolking respectloos behandelt, de gevoelloze schoonmoeder die als het erop aankomt toch een verzetsstrijdster in spe blijkt te zijn, de slijmerige burgemeester en zijn vrouw die proberen in een goed blaadje te staan bij de bezetters maar naderhand de rekening krijgen gepresenteerd en het optreden van een boer tegen de onderdrukkers.



Dit alles werd mooi in beeld gebracht en voorzien van de gebruikelijke oorlogstaferelen (een duikvlucht van Duitse jachtbommenwerpers op onschuldige vluchtelingen mocht natuurlijk niet ontbreken) wat zorgt voor een onderhoudend oorlogsdrama. Maar achteraf had ik niet het gevoel dat het omzeggens vernieuwend was. Het zijn de imposante vertolkingen die toch een diepe indruk na lieten. De clichématige plotwendingen worden niet geschuwd en wat blijft is een povere verfilming van een manuscript dat nagelaten werd door een reëel oorlogsslachtoffer, Irène Némirovsky. 


Het Verdict 7/10
Links : IMDB
Moviemeter   


Suite Française (2014) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.