The Lost Reviews Part 1 : The Revenant (2015)

English HereKorte Inhoud :
1823. Tijdens een expeditie diep in de ruige Amerikaanse wildernis wordt de legendarische avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) en zijn manschappen aangevallen door indianen en moet hij bij een hinderlaag vrezen voor zijn leven. Hij kan tenauwernood ontkomen en slaat op de vlucht. Tijdens zijn overlevingstocht ondergaat Glass ondenkbare tegenslagen. Gedreven door zijn wil om te leven en zijn liefde voor zijn familie, moet Glass zich een weg banen door een strenge winter tijdens zijn meedogenloze overlevingstocht om uiteindelijk verlossing te vinden.

Genre
: Avontuur/Drama
Land :VS/Canada/Taiwan

Cast
:

Leonardo DiCaprio : Hugh Glass
Tom Hardy : John Fitzgerald
Will Poulter : Bridger
Domhnall Gleeson : Captain Andrew Henry

Regisseur : Alejandro G. Inarritu

Mijn mening
Het werd eens tijd om mijn oordeel te geven over een aantal films die ik al een tijd geleden heb gezien, maar waar ik niet de zin of tijd voor had om ze te bespreken. Niet omdat ze slecht waren. Verre van. Maar doodeenvoudig omdat ze al uitgebreid door anderen zijn bewierookt. Bij deze dus mijn bescheiden, korte opinie.

"I ain't afraid to die anymore. I'd done it already."

Je hebt zo van die films waar de bloederige scenes zo overtrokken zijn, dat het eigenlijk lachwekkend wordt. Neem bijvoorbeeld “The hateful Eight” waar het bloed overdreven rond spettert. Het is niet echt grappig bedoeld, maar choquerend is nu ook weer niet. Het sleutelmoment in “The Revenant” daarentegen is zo ongelofelijk realistisch en pijnlijk om aan te zien. Een sterk staaltje van CGI en choreografie. Het samenspel tussen DiCaprio en de computer geconstrueerde beer moet haarfijn op elkaar afgestemd zijn. Volgens mij een minutieus werkje dat resulteerde in een indrukwekkende vechtscene. Was het een levensechte, getrainde beer geweest, dan had die zeker en vast het Oscarbeeldje verdient.

Nu ging Leonardo DiCaprio lopen met het felbegeerde beeldje. Naar mijn mening welverdiend voor Leo, maar niet specifiek voor deze film. Ik twijfel er niet aan dat de omstandigheden waarin deze film gemaakt werd, enorm zwaar en onmenselijk moeten zijn geweest. De barre kou in de woestenij daar in het hoge noorden en de moeilijke primitieve levensomstandigheden voor deze pelsjagers waren geen getrukeerde beelden. Maar voor DiCaprio was het niet veel acteren gedurende het grootste deel van de film. Het was merendeels enkel gekreun met rondspattend speeksel dat hij overtuigend moest voortbrengen. Zijn mimiek toonde zijn gevoelswereld. Weinig woorden waren hiervoor nodig. Geen spraakwaterval zoals in “The wolf of Wall Street”. Een film waarvoor hij, naar mijn mening, wel een Oscar verdiende.

The Revenant” is de ultieme survival film. Een schitterend film over het gevecht tussen de mens en de natuur. Een prachtige natuurfilm vol betoverende beelden die langzaam de vorm van een wraakfilm aanneemt. De wraak waarop Hugh Glass zint is de rode draad doorheen deze film. Een film over verregaande wilskracht en doorzettingsvermogen. Een survival film die in wezen alle andere gelijksoortige films moeiteloos overtreft. De scene met het paard is redelijk hallucinant en een toppunt van inventiviteit als het op survival-skills aankomt. Dat het gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal, maakt het des te indrukwekkender. Naar mijn mening mag deze film gerust toegevoegd worden aan de verzameling van andere legendarische films.

Het Verdict 8/10

Links : IMDB
, Moviemeter