Captive (2015)

 English HereKorte Inhoud 
In deze - op feiten gebaseerde - thriller worstelt een alleenstaande moeder met haar drugsverslaving terwijl ze gevangen wordt gehouden in haar eigen appartement door een voortvluchtige. Deze man is uit de gevangenis ontsnapt en heeft de rechter van zijn strafzaak vermoord.

Genre : Drama
Land : VS

Cast : 
Kate Mara : Ashley Smith
David Oyelowo : Brian Nichols

Regisseur : Jerry Jameson


Mijn mening  

“Every time I do it I think : "This is the last time. I can control this."
And I do it again and again and again.
I just can't... I just can't stop.
I like it too much.”

De wonderbaarlijke transformatie die Brian Nichols (David Oyelowo) ondergaat is onweerlegbaar miraculeus te noemen. De veroordeelde crimineel die zich op een gewelddadige wijze weet te bevrijden uit een gerechtsgebouw, waar hij op zijn veroordeling wacht voor het vermeend verkrachten van zijn vriendin. Bij deze ontsnapping vermoord hij koelbloedig een aantal mensen, waaronder de zittende rechter, waarna een grootschalige achtervolging wordt opgestart door de politiedepartementen in Atlanta. Totdat Nichols op zijn vlucht de van Crystal Meth ontwennende Ashley Smith (Kate Mara) overvalt en haar in haar eigen appartement gijzelt. En daar voltrekt zich dus het mirakel. Het voorlezen uit de bestseller “The purpose driven life” van Rick Warren zorgt ervoor dat Brian tot inkeer komt. Halleluja.


Nogmaals geen afbreuk aan hetgeen er effectief geschiedde en de manier waarop de delinquent Brian ,door het aanhoren van positieve boodschappen en een godsdienstig geïnspireerde leidraad, zich toch weet te herpakken en zijn menselijke, goedaardige kant het terug overneemt. En dit ondanks dat zijn leven herschapen is tot een puinhoop en er hem geen rooskleurige toekomst staat te wachten. Uit eigen ervaring weet ik dat het teruggrijpen naar de basiselementen van een uitgebalanceerd leven alleen maar verlichtend werkt. En het maakt niet uit dat dit bewerkstelligd wordt door het luisteren naar een geschoold iemand of een zielsverwante. Of het lezen van de geschikte literatuur. 5 Jaar geleden stond ikzelf aan de rand van de afgrond. Door mijn levensopvatting bij te stellen, mijn prioriteiten te herschikken en door dagelijks te vechten tegen datgene wat mijn ondergang zou worden, is mijn leven radicaal verandert. Alleen is het voor mij niet noodzakelijk om dit te verfilmen.


Dat is dan ook mijn gevoel over deze film. De boodschap in deze film herbergt iets wonderbaarlijks en unieks. Dat het mogelijk is dat een individu nog zin aan zijn leven geeft. Dat is zowel van toepassing hier op Brian als op Ashley. Ashley die haar leven langzaam ziet ontsporen. Haar man werd vermoord vanwege haar drugsverslaving. En haar dochter werd haar ontnomen vanwege haar onbekwaamheid als moederfiguur. En Brian ziet misschien nog een mogelijkheid om ooit in de toekomst zijn pasgeboren zoon te ontmoeten. Dat dit alweer gebeurd door toedoen van de almachtige God, zal alweer op enthousiasme worden onthaald door de religieuze samenleving in onze maatschappij. Daarom dat deze film uiterst geschikt is als educatieve film voor een oecumenische gemeenschap of voor een religieus getint televisiekanaal.


Wat me tegen de borst stootte was het eindfragment waarbij Ashley Smith in eigen persoon te zien is in een talk show van Oprah waar ze haar relaas vertelt en promotie maakt voor het boek dat het leven van zichzelf en haar ontvoerder redde. Het moment dat de schrijver van dit befaamde boek de studio binnenwandelde, werd ik over overvallen door een misselijkmakend gevoel. De hele film werd eensklaps herleid tot niets anders dan een teleshopping programma. Dat er mensen zichzelf hebben teruggevonden na het lezen van dit boek neem ik wel aan. Maar ik kan me voorstellen dat er duizenden mensen zijn die dankzij een bepaald inspiratievol boek een drastische levenswending meemaakten. Als ze telkens hierover een film zouden maken ….


Het Verdict 4/10

Links : IMDB
, Moviemeter

Captive (2015) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.