John Wick : Chapter 2 (2017)

 English HereKorte Inhoud 

John Wick is een legendarische huurmoordenaar die wordt gedwongen terug te keren uit zijn pensioen. Een voormalige medewerker probeert een schimmige, internationale moordenaarsbende te pakken te krijgen. Vanwege een gezworen eed om hem te helpen reist John af naar Rome, waar hij het op moet nemen tegen de meest dodelijke moordenaars van de wereld.

Genre : Action
Country : USA/Hong Kong/Italy

Cast :
Keanu Reeves : John Wick
Riccardo Scamarcio : Santino D’Antonio
Ian McShane : Winston

Director :
Chad Stahelski



Mijn mening 

“I'm not that guy anymore.
You are always that guy, John.”

 

De zoveelste keer dat ik me laat verleiden tot het kijken van een sequel, terwijl ik in mijn achterhoofd al weet dat het waarschijnlijk een flauw afkooksel zal zijn van het origineel. En toch kon ik het niet laten. En als ik mijn recensie van de eerste “John Wick” herlees, kan ik alleen maar constateren dat ik het toen al voorspeld had. De conclusie klonk als volgt : “Ik heb bewondering voor Reeves die op zijn 50ste aantoont dat hij nog steeds personages zoals Wick zonder moeite naar een hoger niveau kan tillen, maar ik vrees dat een vervolg toch maar een slap doorslagje zal zijn van het origineel”. Spijtig genoeg had ik gelijk.


Het enige verschil met het eerste deel is dat ze nu niet karig zijn geweest met de hoeveelheid nepbloed. Alweer gaat John Wick (Keanu Reeves) driest te werk en stapelen zich de lijken op. De vechtscènes, waarbij de aanstormende lijfwachten weer met een gericht hoofdschot worden afgemaakt, zien er bloederiger uit dan in de voorgaande film. Voor de rest is de opzet van het verhaal identiek hetzelfde. Ditmaal is niet het stelen van Wick’s auto en het doden van een puppy de aanzet om een nooit geziene wraakactie te starten. De gepensioneerde huurmoordenaar is verplicht om een taak uit te voeren in opdracht van Santino D’Antonio (Riccardo Scamarcio). Een taak waar hij niet onderuit kan vanwege een aloude code onder huurmoordenaars. Een weigering zorgt eerst voor een drastische wraakneming, waarna Wick noodgedwongen de vooropgestelde taak uitvoert. Dat deze uitvoering nadelige gevolgen heeft voor Wick zelf, is dan weer aanleiding voor meer over the top actiemomenten.


Overduidelijk dat de klemtoon bij dit tweede hoofdstuk weer op de actie ligt. Alweer werd de film voorzien van een flinterdun verhaal en is het ontbreken van diepgang bij de personages alomtegenwoordig. Maar uiteindelijk is dit gebrek alleen maar een voordeel . Alle pijlen kunnen gericht worden op de tot in de puntjes gechoreografeerde actiescènes die elkaar opvolgen in een razendsnel tempo. Ik ben ervan overtuigt dat de tellerstand op vlak van eliminaties een flink stuk hoger ligt. Men deed wel een schuchtere poging om het verhaal over het huurmoordenaars syndicaat en het neutraal terrein in de vorm van het Continental Hotel verder uit te diepen. Interessant? Ja. Noodzakelijk? Nee, niet echt. Je weet waar de film “John Wick” voor staat en dat is hetgeen je ook verwacht. En gelukkig hebben ze op dat vlak niet gefaald.


Maar toch was ik ditmaal niet bepaald onder de indruk. Ook al verplaatste ze het werkterrein van Wick naar een meer tot de verbeelding sprekende locatie en zijn de beelden daardoor oogstrelender dan die van New York, toch kon ik me niet van de indruk ontdoen dat deze film gewoon het succes dat het eerste deel kende schaamteloos uitbuit. Zelfs Keanu Reeves moest niet echt moeite doen. Toegegeven. De man is uiterst geschikt voor deze rol. John Wick’s koelbloedige, stoïcijnse blik en het beperkte gebruik van dialogen zijn eigenschappen die op het lijf geschreven staan van Keanu Reeves. “John Wick Chapter 2” is een logisch vervolg na het onverwachte succes die de eerste film kende. Ben je een liefhebber van het betere actiewerk dan is dit zeker verplicht kijkvoer. Zo kom je ook te weten hoe de mythe John Wick iemand met een potlood het zwijgen kan opleggen. Persoonlijk vind ik dat Wick nu toch wel rustig op pensioen kan gaan !


Het Verdict 6/10
Links : IMDB
, Moviemeter

John Wick: Chapter 2 (2017) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.