Pete's Dragon (2016)

 English HereKorte Inhoud 

Al jaren maakt houtsnijder meneer Meacham kinderen blij met zijn verhalen over een woeste draak die diep in de donkere bossen van de Pacific Northwest woont. Zijn dochter Grace, die werkt als boswachter, vindt die verhalen maar ongeloofwaardig. Totdat zij Pete ontmoet. Pete is een mysterieuze jongen zonder huis en familie die samen beweert te leven met een gigantische, groene draak genaamd Elliott.


Genre : Fantasy/Familie
Country :
VS

Cast : 
Oakes Fegley : Pete
Bryce Dallas Howard : Grace
Robert Redford : Meacham

Regisseur : 
David lowery




Mijn mening 
 
“You know, when I was a little girl... ...I wanted to live in the forest more than anything.
I love being out there. It was so fun, with the squirrels and the birds and the trees...
So, when I grew up, I made it my job to protect the woods, and everything in them.
Which I supposed includes you.”


Ik heb nog maar net mijn mening neergepend over “Beauty and the beast” en besefte naderhand dat ik al een paar keer “Pete’s dragon” heb gekeken, samen met mijn 7-jarige dochter, zonder hier eventjes iets over te vertellen. Dan maar snel die schade inhalen en een kort en krachtig opiniestukje uit mijn mouwen schudden. Zoals ik al eerder vermelde kan ik een verfilmde versie van een Disney tekenfilm altijd wel appreciëren. Nu was de versie uit 1977 eigenlijk al een mix van een gewone film met tekenfilm (met wijlen Mickey Rooney). De draak in deze versie ziet er wel levensecht uit en heeft gelukkig geen roze pruik meer, maar licht op als een groene lampion als Pete hem aanraakt.
 
Er is maar één manier om mijn kinderen het boeiend te houden tijdens het kijken van een verfilming van een Disney tekenfilm, en dat is ervoor te zorgen dat ze direct in het verhaal gezogen worden en datgene te zien krijgen waarvoor ze zijn gaan kijken. Geen langdradige uitweidingen aan het begin dus alsjeblieft. En dat is waarom deze film zo in de smaak viel bij mijn ongeduldig dochtertje. De draak die zich als taak stelde om zich te ontfermen over die arme Pete (Oakes fegley), liet niet lang op zich wachten. Voordat ze het wist keek ze ademloos naar uiteen wijkende bomen en zag ze de immense groene draak verschijnen wiens knuffelgehalte wel enorm hoog is dankzij zijn zacht lijkende pels. Het dodelijk ongeval wordt ook niet expliciet in beeld gebracht, wat dan wel weer zorgde voor een langere periode waarin de nieuwsgierige vraag “Wat is er met Pete’s mama en papa gebeurd?” gesteld werd. Maar dat euvel was alweer snel vergeten zo gauw het avontuur in hogere versnelling geschakeld werd.
Het verder verloop van de film is niet bijster origineel en volgt het gekende thema waarbij jongeren, die nog steeds in sprookjes geloven en verwonderd naar zulke sprookjesachtige dingen kijken zonder financieel winstbejag, het opnemen tegen volwassenen die het niet zo goed voorhebben met deze wonderbaarlijkheden. Inderdaad, geldgewin of angst is meestal een motief om het fantastische te kooien. Hier is dit Gavin (Karl Urban) die van Elliot een soortement kermisattractie wil maken. Vanzelfsprekend zijn er ook de volwassenen die in oude legendes en sprookjes blijven geloven zoals Meacham (Robert Redford). En dan zijn er nog diegenen die na bepaalde tijd erin beginnen te geloven zoals Grace (Bryce Dallas Howard) en Jack (Wes Belley). En dit alles werd weeral volgestouwd met jeugdig enthousiasme, avontuurlijke belevenissen en vreselijk spannende actie. Op kinderniveau wel te verstaan.
 

Ach uiteindelijk heb ik toch enorm genoten van deze eenvoudige jeugdfilm. Een moment van ontspanning waarbij ik toch overvallen werd door kinderlijke verwondering. En tegelijkertijd genieten van de toegepaste moderne technieken en grafische magie. Het moment waarop Pete en Elliot spelend elkaar najagen en Elliott neerplonst in de stromende rivier was prachtig om te zien. En als volwassene apprecieerde ik ook het acteerwerk van Robert Redford, Bryce Dallas Howard en natuurlijk Oakes Fegley. Maar weet je wat me het meeste plezier deed? Dat moment dat mijn dochter me met zo’n lachende ogen aankeek, vol pretlichtjes, en vol overtuiging me vroeg of we hem nog eens zouden kijken. Missie geslaagd Disney!



Het Verdict 6.5/10
Links : IMDB
, Moviemeter

Pete's Dragon (2016) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.