Män Som Hatar Kvinnor (2009)

 English HereKorte Inhoud
Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

Genre : Misdaad/Thriller
Land
: Zweden


Cast :
Michael Nyqvist : Mikael Blomkvist
Peter Haber : Martin Vanger
Noomi Rapace : Lisbeth Salander

Regisseur :
Niels Arden Oplev

Mijn mening

Nadat ik de bestseller van Stieg Larsson in één ruk achterelkaar heb uitgelezen, heb ik direct dit eerste deel binnengehaald en zeker niet ontgoocheld. Straf acteerwerk van Noomi Rapace. Ik vond wel dat Niels Arden Oplev in grote lijnen het boek heeft gevolgd. Sommige scènes zijn juist zoals ik het me voorstelde vanuit het boek. Het deel waar ze wraak neemt op Bjurman , die bij toeval haar voogd is geworden, en heel Lisbeth haar financiën regelt mits en in ruil voor bepaalde diensten toegeeflijker is, is zo expliciet en to the point.  



De sfeer en locaties uit het winterse Zweden dragen ook bij tot een degelijk onderhoudende film.
Ik heb de Amerikaanse versie bewust nog niet gekeken, omdat ik vrees dat dit weer Amerikaanse proporties gaat aannemen : grootser, meer spektakel en overdreven.



Het verdict : 9 / 10
Links : IMDB , Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.