The Conjuring (2013)

 English HereKorte Inhoud
In 1971 verhuizen Carolyn en Roger Perron samen met hun dochters naar Rhode Island. Ze trekken in een boerderij en al snel gebeuren er allerhande vreemde dingen. Wanhopig zoekt Carolyn contact  met Ed en Lorraine Warren, twee befaamde onderzoekers van paranormale verschijnselen. Zij ontdekken dat in de hele omgeving een duistere macht aan het werk is die nu de Perron familie als doelwit heeft gekozen. Om deze duistere demon een halt toe te roepen, hebben de Warrens al hun kennis en ervaring hard nodig.

Genre
: Horror

Land : USA

Cast :
Vera Farmiga : Lorraine Warren
Patrick Wilson : Ed Warren
Lili Taylor : Carolyn Perron
Ron Livingston : Roger Perron

Regisseur :
James Wan

Mijn mening 

"Sometimes it's better to keep the genie in the bottle."

Na veel erover gelezen te hebben en de lovende kritieken te horen, eindelijk mij eens knus voor de buis gezet om deze , volgens bronnen, hoogstaande griezel/horror te bekijken en van te genieten. Ik was zeer benieuwd of deze film mijn zenuwen konden prikkelen en ik een eng en naargeestig gevoel over me heen zou voelen neerdalen.
Viel uiteindelijk best mee ...


Veeg "The Exorcist", "The Changeling", "The Amityville Horror", "Poltergeist" en "Paranormal Activity" bij elkaar, goed shaken en werk af met meesterlijk camerawerk, en je krijgt dit horror-pareltje als resultaat. Alleen "Drag me to hell" kon tot nu toe mijn appreciatie krijgen en oordeelde ik als zijnde nog eens een degelijke horrorfilm zoals ze al jaren niet meer gemaakt worden. Tegenwoordig is het meer teen-horror a la "Twilight" en paranormaal gepiemel zoals "Paranormal Activity" wat de klok slaat.


James Wan heeft echter het talent om een film te laten zinderen door de spanning en gebruikt een beeldopbouw waardoor je gefascineerd blijft kijken. Dat het weer bol staat van clichés en situaties die al ontelbare keren gebruikt zijn in andere films is overduidelijk. En toch is het allemaal subtiel met elkaar verweven en overstijgt het de andere horror-crap die ik al voorgeschoteld kreeg.


Klasse horror dus, met een ietwat teleurstellend einde. Precies alsof het snel af moest. De meeste films zouden eindigen met nog een verschijning in het speeldoosje. Deze film is op dat punt dan weer meesterlijk, want in deze film gebeurd dit dus niet. Het feit dat deze film op waargebeurde feiten berust (waar ik aan twijfel) geeft deze film een extra dimensie.


Het verdict 8 /10
Links : IMDB , Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.