Deadpool (2016)


 English HereKorte Inhoud :
Wade Wilson is een speciale agent van de overheid die, nadat hij onderworpen is aan een behandeling die hem bovenmenselijke genezende krachten heeft gegeven, een alter-ego in de vorm van 'Deadpool' aanneemt. Gewapend met zijn nieuwe vaardigheden en een verwrongen gevoel voor humor jaagt hij op de man die bijna zijn hele leven verwoest heeft.

Genre
: Actie/Avontuur
Land : VS

Cast
:

Ryan Reynolds : Deadpool
Ed Skrein : Ajax
Morena Baccarin : Vanessa

Regisseur : Tim Miller

Mijn Mening  


You're probably thinking, "my boyfriend said this was a
superhero movie but that guy in the red suit just turned
that other guy into a fucking kebab!"
Well, I may be super. But I'm no hero.

Ondanks het verzadigingsgevoel dat bij mij heerst als het over superhelden films gaat, heb ik me toch gewaagd aan deze nieuwe held uit de Marvel-stal. Nu, echt veel moeite moest je niet doen om me te overreden om deze te kijken. Zeker niet nadat ik het bewuste filmpje vorig jaar onder ogen kreeg. Terstond was ik er van overtuigd dat dit wel eens een kaskraker van jewelste kon worden. Het zag er zo briljant en geestig uit. Het Avengers, X-men en Super/Spiderman universum hing me ondertussen al danig de keel uit. Buiten “Guardians of the Galaxy” en “Ant-man” zijn de meeste superhelden films voor mij niet meer dan een doordruk van vorige uitgebrachte episodes. Een andere verhaallijn volgens hetzelfde principe. “Guardians of the Galaxy” en “Ant-man” vormen samen met deze film een uitzondering op die regel. Een verfrissend nieuwe wind doorheen super-land. 


Al vanaf de begingeneriek weet je wat je te wachten staat. Een mengsel van onomwonden spetterende actie en scherpe, ongegeneerde humor. “Deadpool” is “some douchebag’s film” met als hoofdrolspeler “God’s perfect idiot” samen met “a hot chick” die het opnemen tegen “a British villain” geholpen door “a moody teen” en “a CGI character”. Geproduceerd door “asshats”, geschreven door “the real heroes here” en geregiseerd door “an overpaid tool”. Dat lees je tijdens de openingsshot waarbij de camera in slow-motion uitzoomt op een gewelddadige carcrash. Misschien niet hoogstaande humor, maar wel een aanwijzing dat je het allemaal niet au serieux moet nemen. Een spervuur van sarcastische, seksueel getinte en provocatieve one-liners doorheen de gehele film. Deadpool is een buitenbeentje op alle vlak die zichzelf bedient van zowel zelfspot als aanstootgevende tekstlijnen. De humor die gebruikt wordt is somtijds zo expliciet als het geweld dat in de film zit. Expliciet geweld met doordacht sarcasme is nu net de combinatie waar ik het meeste van hou.


Ryan Reynolds mocht zijn acteertalent achterwege laten, daar hij toch de hele film schuilgaat achter het Deadpool-masker. Ik twijfel niet aan zijn capaciteiten als acteur. Zeker niet nadat ik hem aan het werk zag in “Mississippi Grind” en “Woman in Gold”. De mindere films waarin hij opdaagde (“R.I.P.D.”, “Safe House” en “Green Lantern”) waren van een lager niveau. Maar dit was zeker niet te wijten aan Reynolds, maar eerder aan het armtierige filmscript. In Deadpool is zijn fysieke uithoudingsvermogen, lenigheid en spreekvaardigheid ultra-belangrijk. Zijn grootste verdienste is zijn doorzettingsvermogen om het Deadpool-project gerealiseerd te krijgen, ondanks de tegenkantingen van de Marvel-despoten. Na een gastrol in “X-Men Origins : Wolverine” heeft zijn stijfkoppigheid en het enthousiasme van de achterban ervoor gezorgd dat deze film toch ingeblikt werd. Gelukkig maar !


Ik reken deze uiterst entertainende en over-the-top film zeker bij de meest succesvolle van het jaar. Voor mijn part maken ze nog enkele sequels (alhoewel ik daar een grondige hekel aan heb). Zolang ze het concept intact laten en ervoor zorgen dat zowel de humor als de actie op een evenwaardig niveau staan. “Deadpool” wist me zo te boeien dat zelfs de aanwezigheid van Gina Carano me niet stoorde. Ed Skrein toonde dan weer dat hij geknipt is voor de rol als geschifte booswicht en dat het misbaksel “The transporter refueled” een foute inschatting was. Overduidelijk lijkt het me wel. Heb je deze nog niet gezien, dan trek een rood latexpak aan en installeer je voor een LCD scherm zodat je kan genieten van deze pretentieloze, anti-held.


Het Verdict 8/10

Links : IMDB
, Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.